fredag 10. januar 2014

Cakepops

Cakepops er meget lettvint og lage,og er en fin måte og bruke kakerester på.Når jeg lager disse foretrekker jeg og lage en enkel sjokoladekake eller en enkel sukkerbunn.For å unngå at cakepopsen blir så innmari søt,lager jeg kakebunnen med lite sukker,og fyller de med litt søtt syltetøy eller lignende.I denne oppskriften har jeg brukt halve oppskriften med peanøttsmør og resten med jordbærsyltetøy.Til selve kaken trenger du:

2 egg
3dl sukker
4 1/2 dl hvetemel
2 1/2 ts bakepulver
1 1/2 dl melk
150 gram smør
3ss kakao
2 ts vaniljesukker

Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.Bland inn alt det tørre,og tilsett smeltet smør.Stek i en springform på 24 cm ,på nederste rille på 225 grader i 20 min .Del kaken i to,og bland halve med syltetøy og den andre halve med peanøttsmør.Bruk miksmasteren og mos kaken,og bland inn syltetøy eller peanøttsmør sånn at du får til og forme kuler av deigen.Sett kulene i fryseren til de blir litt hard,og  stikk et sugerør eller lollipop pinne i kula.Så smelter du sjokolade eller candy melts i mikrobølgeovn,smelt i flere omganger og ta ut og rør litt.Synes du sjokoladen blir litt for tykk,kan du tilsette litt delfiafett ,så blir røren litt tynnere.Dypp cakepopsen i røra,men pass på at de ikke faller  oppi .Sett i kjøleskapet og la glasuren stivne.Hvis du vil dekorere med strøssel,gjør det før glasuren stivner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar