søndag 4. mars 2012

Hakkede grytkluter !


Jeg har lært meg og hakke av min snille svigermor :) Etter mye plundring og litt irritasjon fikk jeg hakket meg grytkluter :) Jeg brukte sumatra bomullsgarn og liten  hakke krok .Jeg brukte et mønster fra en bok av Solvor Hofsli,der hun har en oppskrift på heklede grytkluter :) For og lage disse grytklutene trenger du to garnnøster,gjerne med en frisk og fin farge,og en hakke krok.Lag gjerne en prøvelappe først,for og se hvilken størrelse  du trenger :)Start med og legge opp med garn nr 1 så mange luftmasker du vil ha,jeg legger som regel opp 36  luftmasker.Så masker du opp på pinnen så du får 36 masker på pinnen,så skifter du hatt fra høyre til vesntre krokog snu arbeidet.Så plukker du opp nye 36 masker med garn nr 2.Når det bare er en maske igjen,så masker du opp igjen med garn nr 2 til alle maskene er på pinnen.Så skifter du til garn nr 1,og gjentar prosessen :)Så lager du 18 slike riller,og feller av .Du kan også hekle en liten kant rundt grykluten,og en liten hempe så du kan henge den opp :) Disse grytklutene er tykke og gode og bruke,og siden de er så lette og lage så kan du lage mange i friske fine farger :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar