onsdag 1. desember 2010

1.Desember

Da er vi endelig kommet til desember.Nå er det bare 23 dager til jul <3 <3 <3 Her hjemme har jeg pyntet til advent,og tatt fram adventsstaken.Syns det er så koselig og pynte til jul jeg :)Er snart ferdig med mine nissegensere og nisseluer,sånn som de har i årets julekalender :) De skal sendes til Mjelle i Bodø,der gud datteren min og søsteren hennes bor :) Har også fått strikket noen blånisseluer også,men har ennå ikke fått tovet dem.Så bildene viser bare hvordan de ser ut,når de ikke er tovet.Legger ved noen oppskrifter på ting jeg skal lage til jul,som dere kan prøve dere på :) Det er veeeldig godt ;)


Leverpostei:

25 gran smør
25 gram hvetemel
2,5 dl melk
125 gram lever(elgkalv,storfekalv,eller svin )
125 svinespekk
100 gram malt svinekjøtt
1/2 løk
1 egg
1/2 ts pepper
1 ts salt
1/2 ts allehånde


Først lager du en hvit saus av smør,mel og melk,og lar den bli kald.Del lever og spekk i mindre biterog kvern dem sammen med løk.Ha det som er kvernet i en foodprocessor og bland svinekjøttet og deretter den kalde hvite sausen.Ha i egg og krydder.Fylli små former(aluminium eller keramikk)og stek i vannbad på 180 grader i ca en time.Server den avkjøt med rødbeter og en brødskive :)


Pål Inge sine ''tjukklæfsar"

Min veninnes samboer Pål Inge ,lager noen fantastiske "Tjukklæfsar".Det er de samme som vi får kjøpt på butikken,bare at disse er enda bedre.Hjemmelaget er no best spør du meg ;)

Her er oppskriften :

2 egg
2 kopper smeltet smør
2 kopper sukker
1 kopp sirup
2 kopper surmelk
2 ss hjortetakksalt
1 kg hvetemel

Kjevle ut en stor leiv,ta et fat i hvilken størrelse du vil,og skjår ut runde leiver.Dette legger du på et stekebrett med bakepapir på.Så steker du det på 180 grader,til de er gjennom stekte.Pass på så du ikke svir dem ;)

Hvis du vil,kan du ha smør og sukker på,men jeg synes de er god akkurat som de er :)

2 kommentarer: