søndag 21. november 2010

Banankake

En skoleveninne av meg annonserte her om dagen,hun hadde laget babankake.Banankake ....Det hadde jeg aldri hørt om.Men så nysgjerrig som jeg  er,så måtte jeg  jo prøve.Fant en oppskrift på nett,og lagde den.Jeg ble kjempefornøyd,så denne kaken skal lages flere ganger.Men pass på,hvis du skal lage dobbel porsjon,pass på og blande godt,og ikke ha så mye røre i kakaformen.Så slipper du at kaka blir rå,sånn som min ble :S Og siden jeg er så glad i å bake,så endte det opp med at jeg lagde 5 brød,og to kaker.....   Tok litt av kan du si :P Her er i allefall oppskriften på banankaka:

Banankake - oppskrift



Ingredienser
75 g smør
2 1\2 g sukker
2 ss melk
1\4 ts salt
1 ts vanilje sukker
2 egg
2 bannaner
2 1\2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
Tilberedning
1. skil plumme og hvite i eggene.
2. smelt smøret og tilsett sukker,salt,melk,vaniljesukker og egg.
3. mos bananene og put det oppi røren.
4. bland hvetemel og bakepulver.bland det i røren.
5. pisk eggevite og hell den forsiktig inn i røren.
6. stek den i 45 min på 175 gr.

Jeg bruker en teskje natron ,siden det er med på og heve kaken mer.Pass på at du ikke steker den for lenge,det er forskjell på ovnenes styrke!!!!!


Julebrød:


3 dl melk(lunken)
2 pk tørrgjær
150 gram smeltet smør
Smøret skal smeltes og avkjøles til 37 grader
1 ts kardemomme
150 gran sukker
700 gram mel
100 gram sukat(Men dette kan du sløyfe hvis du vil)
Du kan også erstatte det med hakkede svisker eller mandler
250 gram rosiner

Elt deigen godt sammen,Sukat og rosiner haes i tilslutt.La deigen hvile i 10 min.Del deigen i to,og lag enten to runde formede brød ,eller ha i hver sin brød form.La de heve seg til dobbel størrelse,og pensle dem med egg(rett før steking)Stek dem på nederste rille ved ca 200 grader,i ca 40-50 min.Bruker du varmluft ovn,så still det ned 10 grader eller mer :)

1 kommentar: