søndag 12. desember 2010

Juleforberedelser

Julen er en fin tid spør du meg.Jeg elsker alt som har med jula og gjøre,maten,musikken,pakkene og tradisjonene <3 Etter at jeg selv har blitt voksen,så har dette med og ta vare på tradisjonene ,blitt mye mer viktigere for meg.Derfor har jeg selv begynt med de samme tingene min mor og bestemor gjorde til jul da jeg var liten.Mine tidligste minner fra julen,er fra når min bestemor og oldemor sto på kjøkkenet og bakte.¨Når jeg lukker øynene og mimrer,husker jeg alt.Hvor godt det luktet,at jeg så vidt fikk nesen over bordkanten,og min kjære oldemor med skaut på hodet,som bakte og styrte alt.Min oldemor var oppvokst på gård,så hun var vant til og bake fra hun var ganske liten.Så dette var noe hun prøvde og videreføre til min bestemor og min gammeltante.Hun hadde noen fantastiske oppskrifter på noe som vi kaller før saupkake,eller " klappæ skaillæ" som  vi sier på vefsning.Legger ut oppskriften på både saupkakene og flatbrødene hun brukte og lage til jul <3 <3 <3 <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar