onsdag 14. august 2013

Sheperds Pie

Sheperds Pie er en av mine yndlingsretter,og denne oppskriften som jeg deler med dere er veldig enkel.Sheperds Pie er egentlig en engelsk rett som består av kjøtt,noen ganger bruker de lammekjøtt,grønnsaker,saus og potetlokk .Jeg foretrekker å bruke vanlig kjøttdeig i min rett.Til denne retten trenger du en ildfast form på 25 x 34  ca .

-500 gram kjøttdeig
-2 Finhakket løk
-2 ss smør eller rapsolje
-2 bokser hermetiske tomater
-1 dl vann
-1 ss mel
-1 buljongterning
-salt og pepper
-400 gam italienske grønnsaker(eller amerikansk blanding)
-2 eggeplommer
-1 kryddermål muskat og hvit pepper
-Potetmos

Jeg foretrekker og lage potetmos fra grunnen av siden jeg synes det gir en bedre smak,og konsistens.Men hvis du vil lage med poser så kan du bruke to pakker med potetmosblanding.Start først med og steke kjøttdeigen ,så blander du tomat og finhakka løk i blandingen.Bland vann og mel og ha i kjøttblandingen.La dette kose seg en liten stund og hell det i en smurt form.Lag potetmos og tilsett eggeplommene og muskat og hvit pepper.Lager du potetmos med ferdigpakke ,husk da at potetmosen kan bli litt tynn når du har i eggeplommene.Det er lurt og bruke bare en eggeplomme .Stek formen i ovn på 225 grader i 25 min til potetlokket er gylden.Bon apetit <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar